Leave a comment

#Tru kommer till Stockholm!


Tack vare Michelle Rea på Social Honesty och sponsorn Monster.se.
#Tru är en såkallad ”unconferences” för dig med intresse för HR, rekrytering, teknik och employeer branding.

Vad är en unconference?
En unconference är ett event som bygger på konversation mellan deltagarna. Man väljer ett ämne som intresserar en och sedan deltar man aktivit i diskussionen. Varje diskussionsämne presenteras av en moderator, utvald för dess kunskap inom ämnet. Moderatorns roll är att starta upp konversationen och hålla den igång men i övrigt är det upp till dig! När du deltar är det du som sätter agendan, du som frågar vad du vill och du som delar med dig.
Tre diskussioner löper parallellt varje timme och när du fått nog av en diskussion hoppar du raskt över till nästa. Du behöver inte stanna längre än du själv vill och fokus ligger till 100% på ditt lärande och ditt nätverkande och inte att pressa i dig en massa information du inte vill höra.

Det finns 4 enkla regler, bortsett från det är resten upp till dig:

1: Inga Presentationer.
2: Ingen Powerpoint
3: Inget namnlappar. Om du vill veta vem någon är; fråga!
4: Deltagarna bestämmer innehåll och mål.
För Stockholm tar vi en reträtt strategi.
Antalet platser är begränsat till 75 stycken så skynda dig att boka redan idag!

Diskussionsämnen:

Regional Rekrytering

Vad är skillnaden mellan att attrahera och rekrytera talanger i
Europa eller världen? Vad fungerar och vad som är absolut no-no? Vad är riskerna med outsourcing? Hur hittar du dina topptalanger?

Social Rekrytering
Från Twitter till Facebook, hur fungerar rekrytering i sociala medier? Vilka kanaler som fungerar? Kan rekrytering via sociala medier implementeras i din organisation eller ska ni fortsätta såsom ni alltid gjort? Vilka är framgångs historierna? Vem gör det bra och kan visa resultat?

Tekniks inköpslista?
Tekniken förändras i snabb takt. Vilken teknik är viktigt för HR och rekryterare och vad kommer härnäst? Hur kan rekryterare nyttja ”molnet” och vilka förändringar kommer detta att medföra? Från ATS till databas, allt handlar om teknik.

Nya Skool mot Gamla Kool?
Det har alltid pratats om att rekrytering måste förändras och utvecklas. Social Media, Branding, Value Proposition etc har blivit den mest omtalade
försökspersoner med att rekrytera, företag eller tredje part. Detta spår tittar på
där nya verktyg passa med gamla regler, och ställer frågan om
någonting har verkligen förändrats, och om det ska.

Job Board 2020
Om man dömmer utifrån många inlägg och debatter håller jobbsiter på att dö ut. Siffrorna och kandidaterna verkar tala ett annat språk. Hur kommer jobbsajter utvecklas under de kommande åren, och vilken roll kommer de att spela i rekryteringsprocessen?

LinkedIn
Var passar LinkedIn i rekryterings mixen? Vilken effekt har LinkedIn på företags rekryteringsprocessen? Hur inkorporeras LinkedIn på befintliga jobsiter (inklusive Monster)?

Employeer Brandning
Vad innefattar employeer branding? Ska employeer brandning dikteras av marknadsavdelningen? Hur mycket inverkan har sociala medier har på varumärket? Kan ett företags employeer brand separeras från företagets varumärke? Vad är det bästa sättet att återspegla ett företags varumärke och värderingar som arbetsgivare?

Facebook
Är Facebook en bra plattform för rekrytering? Ska Facebook enbart vara ett personligt nätverk eller kan/kommer gränserna att suddas ut?

Ny bloggare?
Att blogga är ett av de mest effektiva sätten att marknadsföra sitt personliga varumärke. Som ny bloggare har man oftast en rad frågor såsom vilken plattform man skall använda och hur man skapar innehåll? Ställ dina frågor och funderingar till erfarna bloggare.

Community
Vad utgör en community? Hur skapar man ett community och hur håller du medlemmar engagerade? Vilken roll ska och
kan tekniken spela? Hur skiljer sig online från offline? Allt detta och mycket mer.

Socialt lärande
Om lärande förändras, hur kan vi integrera sociala lärande och utveckling i traditionell utbildning? Är det nuvarande utbildningssystemet “Inte anpassat för ändamålet?” Hur kan social inlärning byts mot arbetsplats lärande?
Vad förändras nu och vad kommer att förändras i framtiden?

Rekrytering via referenser
Framhålls ofta som den mest effektiva och billigaste
form av rekrytering. Allt eftersom det personliga nätverk växer och blir virala såsom tillexempel Linked, hur kommer
detta inverkan på företagens sätt att rekrytera?

Secret Sourcing
Vilken är den bästa vägen att hitta de bästa kandidaterna? Vilka kanaler fungerar bäst och hur har detta förändras? Hur och var söker man och är det någon kategori som är extra svår att hitta? Dela med dig av tips och prata med experter om hur de hitta folk.

Slaget om Bloggare
Alltid populär på # truevents. Gå med i “blogg Squad” och andra erfarna bloggare och prata hur man bygger en effektiv blogg. Vilka är de bästa källorna för innehåll och vilka tjänster har störst inverkan? Hur kan du sprida ditt budskap för att nå din målgrupp? Dela med dig av dina insikter med andra bloggare och ta med dina frågor.

Global räckvidd
Rekrytering, HR och nätverk har blivit globala. Hur har detta påverkat vårt sätt att arbeta? Vilka är fallgroparna med Hr och globalisering? Hur skiljer sig olika kulturer åt och hur påverkar detta vårt sätt att arbeta? Hur planerar en global kampanj?

Kandidat Upplev Solutions
Istället för att tala om de vanliga problemen kandidat erfarenhet, och alla
enas det finns ett problem, kommer denna låt titta på lösningar
specifikt. Vilka är de goda saker folk gör och hur detta
tas emot? kan tala verkliga lösningar och fixar i stället reflektera över
gamla problem.

Locka akademikerna till dig!
Vad är det för utmaningar akademiker söker? Hur får man ett internship att verkligen fungera? Vilka är de mest effektiva sätten att bygga relationer med dagens akademiker? Hur knyter du och din organsation till er forskartalanger?

Gen Y om Gen Y
Det har varit mycket prat, myter och kommentarer om Generation Y, vad är sanning och vad är påhitt? Många som diskuterar och debatterar kring Gen Y är inte själva en del av Gen Y. Diskussionen kommer att ledas av Gen Y:are och de kommer att dela med sig avsina åsikter om vad de verkligen gillar. Vilken är den bästa strategi för att attrahera och behålla de bästa förmågorna från denna generation?

Anti – Social
Socialmedia rekrytering bör endast utgöra en del av din rekryterings- och talangstrategi. Hur når man dem som sitter utanför den social media?

Going Mobile
En smartphone blir var mans egendom och inverkar på hur människor söker information och ger ständig tillgång till internet. Vad är viktigt för dig som HR-person att känna till kring mobil och HR? Vad är egentligen fungerar och vad kan förkastas? Dela dina tankar, erfarenheter och frågor med människor med erfarenhet av mobilen som verktyg.

S.E.O.
Hur bra ditt innehåll än är är det värdelöst om det inte går att hitta. Twittra på och dela dina länkar men den verkliga effekten får du utav en SEO-optimerad site. Så vad är SEO? Vad är myt och vad är verklighet? Dela med dig av dina tips och förstå hur sökmotorer och spindlar hitta dig. Vilka är dina Google-hemligheter och du är villiga att dela dem?

Video
Video som marknadsföring, video som cv, video intervjuer ja vart är video och online-streaming på väg? Hur ser utvecklingen ut om 12 månader? Hur kan du integrerar din YouTube-kanal med de övriga kanaler du redan har?

Bekräftade moderatorer hittills är Fredrik Johnsson som startat HRSverige.nu (de har 1.200 medlemmar ankutna till HR), Johannes Sundlo som är ansvarig HRSverige bloggen (http://blogg.hrsverige.nu/), Propells VD Anna Malmström.

Detta är början på ämnen!. Vi kommer att lägga ämnen som du vill höra mer om.
Gå med och delta i konversationen!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: